Gynekologi

Generell sjekk

Mange synes det er kjekt å få en gynekologisk sjekk årlig. Da går man gjennom eventuelle bekymringer eller plager og det gjøres en generell gynekologisk undersøkelse inkludert ultralyd av livmor, eggstokker og livmorhals. Noen ønsker samtidig sjekk for seksuelt overførbare sykdommer, og dersom det er indikasjon for det, vil det bli tatt livmorhalsprøve.

gynekologi sørlandet ultralyd bergen celleprøve kvinnehelse gravid
blødningsplager smerter agder stavanger gynekolog gynekologi ultralyd celleprøve kvinnehelse endometriose pcos

Blødningsplager

Menstruasjoner er en helt naturlig del av en kvinnes liv.

Mange kvinner opplever imidlertid plager i form av uregelmessige blødninger, smertefulle blødninger, manglende blødninger eller kraftige blødninger. For noen kan disse plagene skape bekymring og være svært belastende i hverdagen.

Hos oss kan vi undersøke plagene du opplever, og det kan innebære ultralyd, vevsprøver eller blodprøver. De fleste årsaker kan enkelt la seg behandle, men i noen tilfeller vil vi henvise deg til sykehus for behandling.

Dersom du opplever vaginale blødninger ETTER overgangsalder, bør du få utført en undersøkelse for å finne årsaken.

Smerter

Mange opplever smerter i mage eller underliv. Disse kan oppstå plutselig eller være langvarige, og de kan være intermitterende, konstante eller relatert til menstruasjon. Mange ganger kan man finne årsaken ved hjelp av din beskrivelse av smertene, gynekologisk undersøkelse og ultralyd. Noen ganger kan det være aktuelt å ta noen prøver. Vi hjelper deg med å finne årsaken til smertene og legger en behandlingsplan for å redusere plagene dine. Dersom det er nødvendig med behandling på sykehus, vil vi tilby henvisning til dette.

Dersom du opplever akutte, meget kraftige smerter som ikke kan vente bør du ringe 113.

blødningsplager smerter gynekolog kristiansand gynekologi ultralyd celleprøve kvinnehelse endometriose pcos
overgangsalder hetetokter nattesvette uregelmessig mens blødningsplager smerter gynekolog ultralyd celleprøve

Overgangsalder

Overgangsalder inntrer når produksjon av østrogen og progesteron i en kvinnes eggstokker opphører. Det skjer vanligvis i 50 års alderen, men det kan også skje tidligere. Noen kvinner merker lite til overgangsalder, mens andre sliter med mange plager som går ut over livskvaliteten deres.

Symptomer på overgangsalder kan være opphør av månedlige blødninger, hetetokter, tørrhet i skjeden, humørsvingninger med mer.

Du kan redusere noen av plagene selv ved å holde deg i god form, forsøke å redusere stress, og unngå potensielle triggere som sterk mat, alkohol, røyk og koffein.

Tilførsel av østrogen kan stoppe symptomer på overgangsalder, og kan gi økt livskvalitet for mange. Østrogentilførsel gir en noe økt risiko for hjerneslag og brystkreft, men kan samtidig redusere risiko for diabetes type 2 og tykktarmskreft. Vår gynekolog hjelper deg med å finne riktig behandling for deg.

Urin inkontinens

Det å lekke urin ved host, nys eller før en rekker å nå inn på et toalett er nok vanligere enn du tror!

Urininkontinens oppleves av kvinner i alle aldre, men blir mer vanlig etter barnefødsler og når man blir eldre. Mange tør ikke ta opp problemstillingen med legen sin - men de kan hemmes av problemet i mange sosiale settinger.

Behandling er forskjellig avhengig av årsak. Noen ganger er det mest riktig med bekkenbunnstrening, andre ganger kan det være medikamenter eller et mindre kirurgisk inngrep.

Vi tar plagene på alvor og undersøker årsak og best mulige behandlinger for deg.

urininkontinens vannlekkasje tisse-på-seg blødningsplager smerter gynekolog gynekologi ultralyd celleprøve kvinnehelse
fremfall livmor kulfølelse smerter gynekolog tvedestrand risør kvinnelig kjønnsorgan

Fremfall av underliv

Har du en tyngdefølelse eller følelse av "kul" i skjeden når du går eller sitter? Eller vanskelig for å tømme urinblæren eller bli av med avføring?

3-6 % av alle kvinner får plager med fremfall av skjedevegg eller indre kjønnsorganer i løpet av livet. Dette kan være smertefullt, gi kløe og svie eller by på problemer i seksuallivet.

Det finnes flere måter å behandle plagene på avhengig av grad av fremfall. I noen tilfeller vil det være aktuelt med operasjon, mens andre ganger kan det være mer hensiktsmessig med en mer konservativ behandling, så som behandling av ringpessar. Vi tilpasser størrelse og selger ringpessarer hos oss.

Vi undersøker deg og kommer frem til beste løsning for deg. Dersom det er aktuelt med operasjon, vil vi henvise deg videre til sykehuset for dette.

Ufrivillig barnløshet

Mange personer og par har et ønske om å få barn, uten at det vil kunne eller har lykkes naturlig. Vi hjelper deg med å finne årsakene og den behandlingsløsningen som passer for deg.

Ved første konsultasjon anbefaler vi at du bestiller en dobbelttime og tar med din partner, dersom du har det. Vi kan gjøre en utvidet og grundig fertilitetstest dersom du ønsker det, les mer her.

Vi samarbeider med Fertilitetsavdelingen Sør ved Telemark sykehus (Porsgrunn) og henviser til prøverørsbehandling (IVF) ved behov.

Kvinner som er i IVF-behandling, for eksempel ved Fertilitetsavdelingen Sør, Hausken eller Maigaard i Danmark, kan komme til oss for monitorering av eggstokkene i forbindelse med stimuleringen av eggstokkene. Vi har fortløpende dialog med fertilitetsavdlingene.

Time til monitorering av eggstokkene kan bookes direkte hos oss som "follikkeltelling" i vårt bookingsystem. Du trenger ikke henvisning.

infertilitet barnløshet infertil gynekolog arendal lillesand grimstad barneønske pcos endometriose ultralyd gynekolog

FERTILITETSUTREDNING

Å bli gravid innebærer at mange forhold i kroppen fungerer som de skal; livmor, eggledere, eggstokker og ikke minst hormoner. Flere faktorer kan bidra til å svekke funksjonen til én eller flere av disse, og de kan være medfødt eller kommet som følge av miljøpåvirkninger.

Vår gynekolog tilbyr en grundig fertilitetssjekk i forkant av planlagt graviditet, eller dersom det ikke er lykkes å bli gravid etter å ha prøvd en tid.

En slik sjekk  innebærer:

• Gjennomgang av tidligere helse og eventuelle nåværende symptomer, medisiner med mer
  • Gynekologisk undersøkelse
  • 3D ultralyd av livmor
  • Ultralyd eggstokker telling av eggposer i eggstokkene
  • Egglederfunksjonstest ved behov (må utføres mellom syklusdag 5-13)
  • Individuell planlegging av fertilitetsbehandling

Eventuelt:

• Bakterieprøve
  • Prøve for kjønnssykdommer
  • Hormon- og stoffskifteprøver

Eventuell samtidig undersøkelse av mannlig partner:

• Rekvisisjon til sædundersøkelse
  • Hormonprøver

PREVENSJON

Det finnes en lang rekke forskjellige prevensjonsmidler.

P-piller, hormonspiral, p-stav, p-sprøyte m.m. Hormonpreparater kan hjelpe med å styre menstruasjonssyklusen din og redusere eller fjerne sykliske blødninger.

Det finnes også hormonfrie alternativ, for de som av forskjellige grunner ikke ønsker eller tåler hormoner.

I nyere tid har Ballerine, en perlespiral, kommet på markedet. Den plasseres enkelt i livmoren og passer for de fleste - også de som ikke har vært gravide.

Vår gynekolog hjelper deg med å finne det alternativet som passer best for deg.

Hormonspiral, kobberspiral, p-stav og perlespiral kan du kjøpe hos oss.

LIVMORHALS PRØVE

celleprøve HPV-test livmorhalsprøve gynekolog celleforandringer konisering livmorhalskreft

Alle kvinner mellom 25 og 69 år bør få tatt prøve av livmorhalsen regelmessig, tidligere kalt "celleprøve". Nå er prøven en HPV-test, men gjøres på samme måte. Prøven er en enkel og viktig undersøkelse hvor en liten børste brukes for å fange opp celler fra livmorhalsen. Ved å ta livmorhalsprøve kan HPV-virus og celleforandringer oppdages og behandles, og risikoen for livmorhalskreft reduseres. Alle som har livmor bør følge livmorhalsprogrammet, uavhengig av seksuell praksis og kjønnsidentitet. Hos oss gir vi deg svar på livmorhalsprøven uansett om denne er normal eller ikke.

• Unngå samleie de siste to dagene før prøven skal tas
  • Ikke bruk tampong de to siste dagene før prøven skal tas
  • Unngå bruk av vaginale kremer eller vaginale medisiner de siste to dagene før prøvetakningen